Copywriting produktowy – zasady, o których warto wiedzieć

Wspaniały produkt to jeszcze za mało, żeby go sprzedać. O jego wspaniałości musi wiedzieć przede wszystkim potencjalny klient. Ale jak go zainteresować? Czym przykuć jego uwagę, aby zechciał poznać produkt? Jak mówić, żeby chciał słuchać?

Otóż dwie kluczowe kwestie – personalizacja i interakcja. Nie próbuj tego zostawiać na później, zajmij się tym od razu. Dlaczego to takie ważne? Jeśli będziesz miał przed sobą swojego potencjalnego klienta, większe prawdopodobieństwo, że trafisz do niego ze swoim przekazem.

Od czego zacząć? 
Od stworzenia persony.

Odpowiedz sobie na pytania:

  1. Jakim językiem posługuje się Twój klient, jakich słów użyć do opisu produktu?
  2. Dlaczego Twój klient szuka danego produktu, jakie chce rozwiązać problemy?
  3. Jakie emocje powinien odczuwać klient podczas zakupu Twojego produktu?
  4. Jakie pytania może chcieć zadać klient, zanim zdecyduje się na zakup?

Odpowiedzi na te pytania są materiałem wyjściowym i dopiero teraz powinieneś przystąpić do przygotowania opisu produktu. 

Od czego zacząć?
Od zapoznania się z zasadami webwritingu.

Zasada I: język korzyści

Cechy produktu zamieniaj na korzyści z nich wynikające. Co to oznacza? Zamiast pisać, że kurtka ma membranę 5000, napisz konkretnie, ile czasu użytkownik będzie mógł spędzić na deszczu bez ryzyka przemoknięcia. Wspomniana membrana jest cechą produktu, ważną cechą, ale nie każdy będzie wiedział, co podana wartość liczbowa oznacza.

Zasada II: wiarygodność

Aby towar i sprzedawca byli wiarygodni dla klienta, warto posługiwać się liczbami i faktami. Oczywiście można mieć produkt najwyższej jakości, ale taka zdawkowa informacja nic nie wnosi. Skoro ta jakość jest taka wysoka, to napisz, że z produktu korzysta 15 mln kobiet w Polsce, że firma sprzedaje w 12 krajach Europy itd.

Zasada III: wizualizacja i emocje

To bodźce, które, o ile są pozytywne, pozwalają szybciej podjąć decyzję o zakupie. Zamiast pisać o cichym trybie pracy zmywarki, napisz, że po kolacji możesz spokojnie iść spać bez obaw, że zmywarka obudzi ciebie, lokatorów czy sąsiadów.

Pobudzanie zmysłów i emocji może się przydać na przykład przy opisie ekspresu do kawy – „Teraz możesz cieszyć się intensywnym smakiem i aromatycznym zapachem kawy bez wychodzenia z domu. Oszczędzasz czas i pieniądze”. Wideo czy zdjęcia z pewnością spotęgują pozytywny efekt.

Zasada IV: rekomendacje i opinie

Mówi się „społeczny dowód słuszności”, a chodzi przede wszystkim o opinie klientów, którzy korzystali z danego produktu. Warto od samego początku dbać o tę kwestię. Opinia wraz ze zdjęciem zadowolonego klienta ma naprawdę siła, która jest w stanie przyciągnąć kolejnych klientów.

Dalej, możliwość oceny produktu – to również bardzo ważny aspekt. W wielu przypadkach ocena jest kryterium decydującym. Wiele osób zwraca też uwagę na liczbę osób, które zakupiły dany produkt, więc warto, aby była widoczna dla oglądających.

Zasada V: storytelling

Okazuje się, że umiejscowienie produktu na tle ludzkiej historii czy rozterek też potrafi zdziałać cuda – pobudza wyobraźnię i podświadomość. Sprzedając regulowane biurka, warto pokazać pracownika biurowego zmagającego się z bólem kręgosłupa, który w łatwy i szybki sposób może zmieniać pozycję w trakcie swojej pracy – stojąc, siedząc. Tutaj warto postawić na zwięzłość i jednowątkowość.

Nie bez znaczenia jest też opis firmy, ale ważne, żeby był oryginalny. Pisanie, że misją jest pomaganie, a wizją rozwój – tego typu charakterystyki darujmy sobie. 

Zasada VI: struktura tekstu

Liczne badania pokazują, że użytkownicy Internetu nie czytają tekstu, a jedynie skanują go. Szybko dokonują oceny i podejmują decyzję, czy zostają i wchodzą dalej w poszukiwaniu konkretnych treści, czy opuszczają stronę. 

Warto mieć świadomość, jak porusza się wzrok użytkownika na ekranie. Długie opisy, które nie są odpowiednio złamane, odstraszą użytkownika. Warto postawić na krótkie i konkretne akapity i zrezygnować z każdego niepotrzebnego słowa w treści.

Tutaj należy:

  • stosować nagłówki,
  • używać wypunktowań,
  • operować wielkością czcionki,
  • stosować pogrubienia, kursywę,
  • grać światłem
  • dołączać grafiki (zdjęcia, infografiki, wykresy).

Zasada VII: użyteczność

Upewnij się, że klient wchodzący na Twoją stronę, wie, gdzie się znajduje, wie, jak szukać interesujących treści, a jak kliknie w dany link czy zakładkę, to nie zostanie oszukany. Zatem nie wprowadzaj zamętu podczas tagowania, nazywania kategorii czy opisów. 

Zasada VIII: człowiek, nie SEO

Słowa kluczowe? Ważne! Ale nie najważniejsze! Najważniejsze są potrzeby Twoich klientów. Zatem zadbaj o to, aby opis pokazywał, jak Twój produkt rozwiązuje konkretny problem, dlaczego warto go kupić, jak się sprawdza w użytkowaniu.

A zatem do dzieła!

Może Cię zainteresuje: 9 sposobów na tytuły internetowe

Dodaj komentarz